Windows 7 & Kegagalan Vista

Posted: Oktober 27, 2009 in info@IHSAN

windows-7-aurora-green-wallpaperwindows7top_01windows7-20081028-1Satu lagi tulisan pure saya….

Walaupun saya skrg ini mggunakan 2 OS yg berlainan, Windows XP dan Ubuntu 9.04(setelah dicdgkan oleh sepupu..lebih2 lg dpt pulak cd free drpd Belanda), tetapi pilihan saya tetap terhadap Windows ….

Baru-baru ini saya dikejutkan dgn satu sms drpd sepupu saya(sblm Windows 7 dilancarkan)
tentang dia yg sudah menerima Windows 7(entahlah version apa, tapi bkn tryer version, bkn rompakan, tp didownload dr laman web Microsoft). Saya pun dgn berbsr hati membawa laptop saya utk ditukar kpd Windows 7 Ultimate.

Setelah menggunakan Windows & Ultimate selama hampir sebualan, saya tlh perasan… kenapa Microsoft letak nama Windows 7 bukan Windows Vista(versi baik pulih), kerana, Windows 7 hanyalah versi tampalan lompang pada Windows Vista.hmm…

Terdapat banyak kelemahan yang dilakukan oleh Vista pada masa pengeluarannya…bagi pendapat saya sendiri,Vista seolah-olah dibina untuk kepentingan sesetengah pihak….banyak perkara yang telah dilakukan oleh vista seperti tidak mesra pengguna(pengguna mempunyai kesulitan ketika menggunakan windows vista ini),Vista ini dikatakan cerewet kerana terdapat perisian-perisian terutama perisian yang bukan original tidak dapat diinstall di dalam Vista,kemudian untuk menggunakan sistem operasi ini,anda memerlukan spek komputer yang lebih tinggi…

Disebabkan perkara ini,banyak pengguna Windows yang lama iaitu Windows XP tidak ingin berpindah ke Windows Vista…perbagai cara yang dilakukan untuk memastikan Windows Vista ini dapat dijual termasuk menghentikan penjualan Windows XP original.Windows Vista ini merupakan satu projek gagal dari Microsoft sendiri…..oleh itu tidak heranlah kalau banyak pengguna Windows tidak ingin berpindah ke Windows Vista pada masa itu.

Selepas menyedari kegagalan tersebut,Microsoft akhirnya menyusun beberapa strategi untuk memastikan Windows baru mereka iaitu Windows 7 tidak senasib dengan Windows Vista…Akhirnya pada tahun 2009 ini,anda sendiri boleh mencuba Windows 7 versi Beta.Nampaknya Windows ingin menebus kembali maruah mereka selepas kegagalannya dalam Vista yg sedikit sebyk membawa kebaikan kpd pesaing Microsoft.

Tinggalkan Jawapan

